الإشراف العام خالد أبو بكر
التوقيت 07:55 ص, بتوقيت القاهرة

تابعونا على

أبلغ عن خبر كاذب

ابحث معنا

اعرف رأى مدحت العدل فى أزمة تصريح أسما شريف منير عن الشيخ الشعراوى

إيهاب سعد الدين
أسما شريف منير

أسما شريف منير

السبت، 02 نوفمبر 2019 10:15 م

دافع الكاتب والسيناريست مدحت العدل، عن أسما شريف منير، بعد الانتقادات الذى تعرضت لها بسبب ما وصفه البعض بتطاولها على الشيخ محمد متولى الشعراوى.

 

وقال فى تغريدة عبر صفحته الشخصية بموقع "تويتر": "فى موضوع بنت شريف منير.. ما هذا الإرهاب الفكرى لشابة قالت رأيها فى شخص - مهما علا شأنه - ليس نبيا ولا معصوما.. تعلموا الاختلاف يا بشر.. الفاروق عمر بن الخطاب قال أمام المسلمين- وهو من هو- أصابت امرأة وأخطأ عمر.. استقيموا ولا تعبدوا أصناما تصنعونها".

تغريدة مدحت العدل
تغريدة مدحت العدل

ويذكر أن أزمة أسما شريف منير، بدأت حين نشرت منشورًا عبر حسابها الشخصى على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك"، قائلة: "صباح الخير عايزة أخد رأيكم فى حاجة، بقالى كتير معنديش ثقة فى أغلب الشيوخ، كتير منهم مدعين ويا متشددين أوى، يا خلطين الدين بالسياسة، نفسى أسمع حد معتدل محترم معلوماته مش مغلوطة، لسه فى حد كده؟".

 

ونصحها أحد متابعيها، بمشاهدة فيديوهات دروس الشيخ الشعراوي للاستفادة من علمه، لترد عليه "أسما"، قائلة: "طول عمرى كنت بسمعه زمان مع جدى الله يرحمه، ومكنتش فاهمة كل حاجة، لما كبرت شفت كام فيديو مصدقتش نفسى من كتر التطرف، كلام فعلًا معرفتش استوعبه، حقيقى استغربت، هدورلك على الفيديوهات اللى خلتنى أبطل أشوفه".

 

تعليق اسما شريف منير
تعليق اسما شريف منير

 

ولكنها عادت وحذفت المنشور واعتذرت عنه قائلة: "بعتذر جدا عشان لم أستطع أن أحسن التعبير واختيار الكلمات الصحيحة وده يمكن عشان لسه بتعلم، وده عن عدم إدراك أنا لسه بتكلم على طبيعتى زى أول يوم قررت إنى أظهر على السوشيال ميديا، بس دلوقتى لازم اخد بالى من كل كلمة بقولها عشان كل حاجة بتتحسب عليا وده جديد عليا، وكل ما فى الموضوع إنى كنت بدور على مرجع دينى ودروس دينية عشان أفهم بشكل مبسط".

 

الاعتذار
الاعتذار

 

اقرأ أيضا:

فى الآخر اعتذرت.. هجوم على أسما شريف منير بعد وصفها الشعراوى بالمتطرف.. اعرف التفاصيل

ليه رقصت حافية؟.. تفاصيل احتفال إليسا بعيد ميلادها فى حفلها بباريس (فيديو)

فى عيد ميلادها الـ 38.. تعرف على حياة إيفانكا ترامب ابنة الرئيس الأمريكى المدللة

 

واختتمت: "الشيخ الشعراوى أعمق من قدراتى لأنى فى حاجات فعلًا مفهمتهاش.. أنا مبتدئة بحاول أتعلم وأقرب أكتر من ربنا، وعموما أنا بعتذر فعلا عن زلة لسانى وكلمتى.. وحقيقى أنا أكن للشيخ الشعراوى كل احترام وتقدير رحمه الله وجزاه كل خير.. وربنا عالم نيتى إيه".

Short URL

الأكثر قراءة